יום שישי, 25 בדצמבר 2020

אימון לפריצת דרך בחיים


מה זה אימון?

מרבית האנשים חווים – בתקופה זו או אחרת של החיים - תחושה של חוסר סיפוק, או רצון לעשות דברים,  שמשום מה, אינם עושים.  "אני רוצה לכתוב ספר" או "אני רוצה להתחיל משטר של פעילות פיזית" או דברים אחרים... 


למעשה, ככל שמתבגרים, אנשים נוטים לוותר על החלומות ועל המאוויים האישיים, מסיבות שונות ומשונות. תופעה זו הפכה לנורמה. לא מקובל לחשוב שאפשר לממש חלומות! מקובל לחשוב שחלומות הם סתם חלומות.

ובכל זאת, וויתור על חלומות גורם לתסכול - שלא תמיד במודע.

בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בתפיסה הרווחת. יותר ויותר, "מותר" לממש חלומות. מימוש שאיפות אישיות תופס מקום מכובד בתודעה האישית והציבורית.

ואכן, התפתחו גישות רבות התומכות בהכרה ההולכת וגוברת בחשיבות המימוש העצמי.
המשותף לכולן, שאדם זקוק לעזרה על מנת לגבור או להתעלות על האמונות המגבילות שגיבש - בדרך כלל - בילדות.  ואמנם, הגישות הללו  נחלקות לשניים: פסיכותרפיה ואימון. (במציאות, קיימת חפיפה מסוימת בין שתי הגישות, ממנה נתעלם כרגע).

הפסיכותרפיה מזמינה את הפרט לחקור את ההתפתחות האישית שלו. תהליך זה נועד להעלות למודעות תובנות שעשויות לאפשר ויתור על אמונות שאינן רלוונטיות לחייו של הבוגר, ואשר אינן משרתות אותו עוד.

  • חשוב לציין שלדעתי, גישה זו אינה נחלתה של הפסיכותרפיה הממוסדת בלבד. גם גישות אלטרנטיביות רבות דוגלות בצורך ל-"נקות" את הרקע או היסוד באמצעות מודעות. "ניקוי" זה מוביל , בסופו של דבר, לשינוי של האמונה המגבילה או ויתור עליה.
  • בכל מקרה, מדובר בתהליכים, בדרך כלל ממושכים, ומעוררי התנגדויות.
  • משך הטיפול, כמו גם ההתנגדויות. נובעים ישירות מהכאב הנפשי שתהליך כזה מעורר.
מי שעובר את המשוכות, עשוי להרוויח חיים איכותיים מאד של חופש בעשייה, מלאת הגשמה וסיפוק. 

האימון, לעומת זאת, מתמקד בשיפור התפקוד לצורך השגת מטרות מוגדרות.

  • העזרה שמוצעת על ידי המאמן היא בהנחיה של פעולות ו/או שיטות ממוקדות להשגת תוצאות על פי דרישתו של המאומן. 
  • המאומן מגדיר את מטרותיו, והמאמן עובד אתו לבניית תכנית סדורה להשגתן.
  • האימון כרוך בבקרה מתמדת ואישית של המאמן ומתן חיזוקים כנדרש על מנת לחולל את השינוי ההתנהגותי, ואת התוצאות המיוחלות.

גישה זו מעוגנת בענף של הפסיכולוגיה עצמה – הפסיכולוגיה ההתנהגותית – אך, בעקרון, היא עוקפת את הצורך בחפירות פסיכולוגיות וחיפוש אחר ה-"סיבות".

זה היתרון של האמון על פני הפסיכותרפיה – אפשר להשיג תוצאות מהירות יחסית.
אך, זה גם יכול להיות החיסרון. כי לעתים, החסמים הנפשיים שאדם מפתח מונעים את התרגול המתבקש לפי צרכי האימון. רק מאמנים מנוסים יודעים גם להתמודד עם מצבים כאלה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה